Jaką mam figurę? Analiza sylwetki profesjonalnym okiem

Raczej dla nikogo nie będzie odkryciem, że nie wszystkie fasony są dla nas adekwatne. Czasami coś, co na koleżance wygląda jak kreacja za milion dolarów, na nas prezentuje się jak zwykły łach. W dużej mierze zależy to od koloru, ale decydujący bywa fason – a konkretnie – jego dopasowanie do sylwetki.


Typologie sylwetek

Do dzisiaj opracowano ich naprawdę sporo. Jedną z najpopularniejszych (dzięki TV i wydanym książkom) jest typologia wg Trinny i Susannah. Nie jest ona moją ulubioną – polskie sylwetki różnią się od brytyjskich, a perspektywa bycia „cegłą” jest… mało zachęcająca.

Gdybym miała wskazać ciekawą, dobrze opracowaną do sylwetek Polek typologię , wskazałabym na sylwetki w opracowaniu Moniki Jurczyk (OSA – osobista stylistka) – możecie o nim przeczytać w książce Moniki „Bądź boska”, a na blogu OSY znajdziecie sporo przykładowych stylizacji.

Jakiej typologii ja używam? Klasycznej – tej od której wszystko się zaczyna i możemy wyróżniać kolejne typy. Mamy zatem:

  • klepsydrę
    (ramiona tej samej szerokości co biodra, wyraźna talia)
  • trójkąt
    (biodra szersza niż ramiona, ciężar ciała rozłożony na pupie i udach)
  • odwrócony trójkąt
    (ramiona szersze niż biodra, ciężar ciała zwiększony w jego górnej części)
  • prostokąt
    (ramiona równe biodrom, nieznaczna talia)
  • koło
    (brak talii, często otyłość brzuszna; brzuch kontrastuje ze szczupłymi nogami)

Nie sądzę, by był szczególny sens mnożyć typy ponad ten podział. Typologie mają to do siebie, że zawsze znajdują się wyjątki ;). Że wnioski ogólne i tak trzeba dopasować do konkretnej osoby.

Powyższa typologia jest bardzo uniwersalna, bo wynika ze wzajemnej relacji wymiarów (ramiona są wąskie na tle szerokich bioder; talia jest wcięta, bo ramiona i biodra są wyraźnie szersze). Dzięki niej, dowiesz się, które części ciała poszerzać, a które „zwężać”, by otrzymać sylwetkę PROPORCJONALNĄ.

sylwetki

 


 

Jak ocenić swój typ sylwetki? Pełna analiza sylwetki krok po kroku

Potrzebujesz do tego lustra:

  • dużego (min. 150 x 50 cm)
  • powieszonego prostopadle do podłogi
  • z oświetleniem KONIECZNIE od przodu
    (ewentualnie od góry,ale  nigdy zza pleców )
  • od którego odsuniesz się na ok 2 metry
    (jednym spojrzeniem musisz objąć całą sylwetkę – „mierzenie” wzrokiem z góry na dół  nie może mieć miejsca)

lub drugiej, obiektywnej osoby ;)

Z analizą sylwetki mimo wszystko najlepiej zgłosić się z tym do stylisty, ponieważ  nawet w obiektywnych warunkach często nie mamy obiektywnego spojrzenia na siebie samych. Patrzymy przez pryzmat swoich wyobrażeń czy kompleksów.

Chcesz się określić samodzielnie?
Sprawdź:

  • czy ramiona (od stawu barkowego do stawu) są tej samej szerokości co biodra (na wysokości krocza)
  • czy talia jest wyraźna ( jeśli nie jesteś pewna „na oko” – oblicz współczynnik WHR: obwód talii podzielony przez obwód bioder powinien wynosić ok. 0,7 lub mniej)
  • czy twoje ciało można podzielić tak,  jakby części pochodziły od różnych osób? Która część ciała dominuje w sylwetce: góra, dół, brzuch, a może są w równowadze.?

Dzięki temu określisz, którą z figur podstawowych jesteś, wyznaczysz ogólne CELE:

klepsydra -> utrzymanie, podkreślenie proporcji
trójkąt -> podkreślanie, poszerzanie ramion
odwrócony trójkąt -> dodawanie w biodrach
prostokąt -> podkreślanie talii
koło -> podkreślanie ramion i bioder, budowanie talii

Ale to nie koniec ;).

  • oceń szyję:
    – jest długa czy krótka
    – smukła czy masywna ( niemalże równa szerokości twarzy)
  • oceń ramiona:
    – prostokątne czy opadające
    – ręce smukłe czy pełne
  • oceń biust:
    – duży czy mały
    – czy jest na dobrej wysokości ( zmierz głowę od jej czubka do brody – odcinek powinien być powtórzony między brodą a najszerszym obwodem biustu w biustonoszu.  Zwłaszcza jeśli masz biust za nisko – zgłoś się do dobrej brafitterki)
  • oceń długość nóg:
    – długość wewnętrzna (czy krocze, linia bioder jest na wysokości połowy ciała)
    – długość zewnętrzna  (przy sylwetce proporcjonalnej zgięcie łokci jest na wysokości talii; przy nogach krótkich zgięcie łokci jest wyżej od talii przez długi tułów)
    .
    długość nóg zależy też od odcinka między talią a kroczem, czyli od STANU. Nogi z zewnątrz mogą być długie, a wewnątrz – krótkie (długi stan) lub odwrotnie (krótki stan). Podkreślaj tę długość nóg, która jest korzystniejsza  – zewnętrzną przez choćby paski w talii, wewnętrzną – paski na biodrach
    .
  • oceń linię nóg
    – czy masywne są uda i/lub łydki

Te wszystkie „drobne” rzeczy mają wpływ na to, jaki fason wybierzemy.
Już rozumiesz, dlaczego tak mocno nie przywiązuję się do drobiazgowych typologii? Odwrócony trójkąt ma szersze ramiona niż biodra – ale do tego może mieć mały / duży biust, długie / krótkie nogi itd.
Liczy się kombinacja tych detali, a takich kombinacji byłoby bez liku ;).


 

Każda chce być klepsydrą

Na koniec kilka słów – NIE MA najlepszej sylwetki – każda ma swoje mocne strony, każda może wyglądać atrakcyjnie, ale i każdą można ubraniem popsuć.

Mało tego – kanon, która sylwetka jest najatrakcyjniejszą – zmieniał się na przestrzeni czasu. Aktualnie na wybiegach lansowana jest skrajnie smukła sylwetka odwróconego trójkąta o małym biuście i długich nogach, ale nawet koło miało swój złoty okres ;).

Jakie fasony są dobre ze względu na dany aspekt w sylwetce, jak radzić sobie z poszczególnymi problemami sylwetki – zajmiemy się tym w kolejnych wpisach.

 

 

 

(Odwiedzin 4 013 od początku, 1 dzisiaj)

Powiązane wpisy