Analiza kolorystyczna – teoria – 4 pory roku a 12 typów

Nie wiem, czy można było innym wpisem otworzyć nowy blog. Poprzednie wpisy o analizie kolorystycznej były tymi najpopularniejszymi. Widać, że szukacie pewnych informacji na ten temat. Więc wracam z zagadnieniem. Tym bardziej, że już niedługo będę pokazywać różne stylizacje dla danych typów.


4 pory roku

W latach 20-tych ubiegłego stulecia szwajcarski nauczyciel malarstwa – Johannes Itten poprosił swoich studentów o namalowanie autoportretów przy użyciu barw, które uznają za odpowiednie dla siebie. Nie patrząc na efekty ich pracy, bezbłędnie określił zestawy kolorystyczne jakimi się posłużyli. Dowiódł tym samym, że z indywidualnym wyglądem każdego człowieka, harmonizują określone grupy kolorów, które zgodnie z ich występowaniem w przyrodzie można przypisać czterem porom roku. Jego teoria stała się z czasem podstawą poradnictwa kolorystycznego i dlatego dziś stosuje się przydział do czterech grup o nazwach: Wiosna, Lato, Jesień, Zima.

Zima


1 zimaSkóra: TYP „ŚNIEŻKA”: porcelanowa z delikatnym różowym tonem, różowy beż, czasami wydaje się śniada, ale jest bardzo świetlista;
TYP POŁUDNIOWY: beżowa (może być ziemista), szaro-beżowa lub brązowa, oliwkowa, czarna z niebieskim/ziemistym tonem
Włosy: chłodne odcienie brązu po czerń. Domieszki w granat, śliwkę, szarości.
Oczy: ciemne (niebieskie, zielone, piwne, miodowe, szare, brązowe, niemal czarne), ale także jasne – błękitne, szare, z turkusową nutą – które przywołują na myśl lodowce. Oczy ma kontrastowe (jasne białka, odcinająca się tęczówka o czystej, intensywnej barwie), błyszczące

Wiosna

1wiosna
Skóra: świetlista z jasnozłotymi piegami, brzoskwiniowa, brzoskwiniowo-różowa, złoty beż, koralowe policzki (łatwo się rumieniąca), złoty brąz
Włosy: ciemny brąz, orzech laskowy, jasny kasztan, truskawkowy blond (Nicole Kidman), złote, słoneczne odcienie blond
Oczy: niebieskie (nawet lazurowe), zielone – czyste i intensywne, rzadko z szarą nutą, mogą być z domieszką złota, złoto-brązowe, bursztynowe. Oczy Wiosny są intensywne w barwie, tęczówki wyraźnie odcinają się od białka. Jasna oprawa oczu.

Lato

1lato
Skóra: beżowa z delikatne zaróżowionymi policzkami, beżowa bez rumieńców (nawet ziemista), różowy beż, bardzo różowa, szaro-brązowa, różowy brąz; skóra delikatna, przejrzysta, z przebijającym ukrwieniem – stąd możliwe różowości
Włosy: od jasnego blond po średni brąz. Zawsze z popielatą domieszką. Włosy Lata wyraźnie ciemnieją z wiekiem! I uwaga – po wakacjach (a więc słońcu) włosy mogą żółknieć, przez co Lato nieco upodabnia się do Wiosny, lepiej przyjmuje kolory jesieni, które normalnie (np. w zimie) odbierają uroku.
Oczy: niebieskie, zielone, brązowe – zszarzałe lub szare. Oprócz „brudnej” ich barwy, obwódki mają nie skontrastowane z białkami

Jesień

1jesień
Skóra: kość słoniowa, kość słoniowa z piegami (zwykle rudymi, mogą być ciepło brązowe), brzoskwiniowa, brzoskwiniowa z piegami, złoty beż (bez rumieńców), śniade oliwkowe (są Jesienie, które kiedyś kwalifikowano mylnie jako zimy typ południowy)
Włosy: brąz, ciemny brąz, kasztan, żelazo, miedziany, złoty brąz, rude, bursztynowe odcienie blond, ale także mysie blondy
Oczy: ciemny brąz, złoty brąz, bursztyn, orzech laskowy, zieleń, niebieskie, stalowo-niebieskie (często złote cętki)


Dlaczego 4 pory roku to za mało?

Praktyka niejednokrotnie udowodniła, że system 4 pór roku w niewystarczający sposób klasyfikował typy urody. Zawsze znalazła się osoba, którą trzeba było „upychać” w dane ramy, a paleta kolorystyczna zaproponowana jej w ten sposób dalece odbiegała od ideału. Dlatego też wielu stylistów zwątpiło w sens analizy, zdając się na swój gust i oko do koloru.

System 4 pór roku rozróżniał typy tylko ze względu na preferencję dla ciepłych (wiosna/jesień) i zimnych (zima/lato) odcieni. 2 pozostałe atrybuty koloru pozostawiał w domyśle

Atrybuty koloru

0702798406a86b15b47c92cd80a53c862b43ae7e_largekolory

Mamy 6 BARW podstawowych: czerwony, zielony, niebieski, żółty, cyjan i magentę (porównaj: RGB, CMYK)
Ogólnie w języku potocznym BARWY wyróżniamy inne, niż wymienione powyżej: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, fioletowy, różowy….

Nie mniej, każdy kolor opisujemy na 3 wymiarach:

  • odcienia – ciepły lub zimny
  • chromatyczności – czysty lub przygaszony (subtelny)
  • waloru – jasny lub ciemny (głęboki)

ODCIENIE - CIEPŁE lub ZIMNE (HUE - ruch po okręgu)

Żółty, pomarańcz i czerwień to ciepłe, a zielony, niebieski i fiolet to chłodne? …. Zapomnij.

Temperatura koloru zależy od „wysycenia” pigmentem żółtym vs. niebieskim. Na kole powyżej widzisz, że zieleni i czerwieni bliżej do żółci (stąd łatwiej o ciepłe tony tych kolorów), a magenta i cyjan są bliżej niebieskiego (stąd są raczej chłodne). Nie mniej mamy:

ciepłą czerwień makową i chłodną czerwień malinową,
ciepłą zieleń jabłkową i chłodną szmaragdową
ciepłą żółć słoneczną i chłodną !!! limonkę (zielonkawą)
chłodny fiolet liliowy i ciepłą oberżynę
chłodny róż baby pink i ciepły pąsowy
chłodny błękit paryski i ciepły chabrowy (zaróżowiony) lub turkusowy (zażółcony)

jak dla mnie o odcieniu mówimy, gdy podajemy pełny opis koloru (np. czysta, jasna, ciepła zieleń), jednak w języku kolorystów odcień to wariant barwy definiowany przez jej temperaturę (np. ciepła zieleń).

Nasze barwy podstawowe, przenikając się, dają nam więc różne ODCIENIE (ciepłe / zimne).

CHROMATYCZNOŚĆ - CZYSTE lub PRZYGASZONE (CHROMA - ruch po promieniu koła)

Same w sobie, barwy podstawowe są czyste. Natomiast w wyniku łączenia przeciwstawnych (komplementarnych) barw, powstaje nam szarość.
Chyba każdy zna doświadczenie, gdy z maczania pędzli z różnych barw w jednej wodzie, z wody zostaje szarobury bełt.

Na styku kolorów mamy więc szarość – kolory przygaszone. Im bardziej przesuwamy się do brzegu koła, tym kolory są czystsze, bardziej kontrastowe.
(jak zauważysz, beże i brązy to bure wersje czerwieni, pomarańczy i żółci).

WALOR - JASNE lub CIEMNE (VALUE - ruch po osi pionowej)

No a co z pastelami i najciemniejszymi kolorami? Są na górze, bądź dole, wynikają z wysycenia koloru bielą lub czernią.
Czasami wydaje się, że kolory przygaszone są ciemne. Na powyższym przykładzie powiedzielibyśmy tak o kolorze szarego fioletu z 3 rzędu od dołu, położonym blisko osi. Jednak fiolet ten przyłożony do fioletu ciemnego (GŁĘBOKIEGO – to bardziej odpowiednie słowo) – najmocniej po prawo, 2gi rząd od dołu – okazałby się płowy i płaski. Bo więcej ma w sobie „słabszej” szarości niż mocnej, głębokiej czerni. Z kolei niektóre jasne kolory (np. gołębi błękit, pudrowy róż) ciemnieją i szarzeją na tle świetlistych (czystych) pasteli, ponieważ tu z kolei ich domieszka szarości ciemnieje na tle bieli czystych pastel


12 typów

Skąd nagle aż tyle? Otóż tak jak napisałam, wcześniej rozróżniano pory roku jedynie względem temperatury

CIEPŁE – wiosna, jesień
CHŁODNE – zima, lato

ale typy można też podzielić względem pozostałych atrybutów:

CZYSTE – wiosna, zima
PRZYGASZONE – lato, jesień

JASNE – wiosna, lato
CIEMNE – jesień, zima

a teraz to samo, tylko podsumowując atrybuty każdej pory roku

wiosna : CIEPŁA, CZYSTA, JASNA
lato: CHŁODNE, PRZYGASZONE, JASNE
jesień: CIEPŁA, PRZYGASZONA, CIEMNA
zima: CHŁODNA, CZYSTA, CIEMNA

Jak szybko zauważysz, każda pora roku z inną ma jeden atrybut wspólny, a 2 pozostałe przeciwstawne. Stąd każda pora roku ma z inną parę kolorów wspólnych, ale ogólnie – różnią się.
Ok, ale gdzie to 12 

Otóż jeśli jesteś  – dajmy na to – WIOSNĄ – jedna z cech (atrybutów) wiosny najpewniej będzie dominować w Twoim wyglądzie i będzie głównym kluczem w doborze kolorów. Np. najlepiej Ci (całokształtem) w palecie wiosennej, ale absolutnie najlepiej w tych najżywszych, najczystszych kolorach tej pory roku, w dodatku odważnie, kontrastowo ze sobą zestawianych. Oznacza to, że jesteś CZYSTĄ WIOSNĄ (Twoja paleta jest ciepła i jasna, ale przede wszystkim CZYSTA). Możesz nawet sięgać po niektóre kolory z palety (CZYSTEJ) zimy, ale absolutnie odradzam Ci brudnych, przygaszonych kolorów – szarości i inne burasy to kolory dla Ciebie najgorsze.

z1z2z3

w1w2w3

l2l1l3

j1 j2j3

System 12 typów ma tę przewagę nad innymi systemami, że pokazuje Ci klucz do trafnego wyboru kolorów
(np. czysta wiosna – szukaj kolorów przede wszystkim czystych, przy tym raczej jasnych i ciepłych)
– czyli nie narzuca sztywnej, zamkniętej palety, a wybór kolorów w sklepie to tylko kwestia umiejętności rozpoznawania atrybutów.
Wynikiem analizy 12 typów są wskazówki (atrybuty) oraz – za każdym razem – w pełni indywidualna paleta kolorów.

Chcesz poznać swoją paletę?
Zapraszam ;)

 

(Odwiedzin 3 215 od początku, 1 dzisiaj)

Powiązane wpisy